Steg ett avklarat – 899 GB uppladdat till Lightroom CC

Tre dygn tog det ungefär att ladda upp 899 GB bilder till Adobes servrar. Men den protesterar lite väl tidigt över att utrymmet nästan är fullt.

Efter att ha tecknat ett årsabonnemang på Lightroom CC i fredags var det dags för uppladdning. Tre dygn och 899 GB senare är jag redo för nästa steg, men jag stötte på ett par små frågetecken längs vägen.

Det första problemet visste jag förstås redan om. Jag har för mycket bilder. Närmare bestämt drygt 1,2 TB, och i grundplanen för Lightroom CC ingår ”bara” 1 TB. Det går att köpa till 1 TB till för dubbla priset, men det kände jag inte riktigt för av den enkla anledningen att jag gärna vill komma igång med det ordentliga gallrande som uteblivit så många år och som är roten till den översvällda katalogen. Därför valde jag istället att ladda upp så mycket jag fick plats med, vilket blev allt från 2012 och framåt. Bilder äldre än så får ligga i kö och vänta tills jag antingen kommit igång ordentligt med gallrandet, eller kapitulerat och köpt mer utrymme. Hur som helst, här följer en liten kort rapport om ett par småsaker jag stötte på under uppladdningen.

Uppladdningshastighet

Till att börja med kan jag konstatera att uppladdningshastigheten varit ganska bra. Att det tog tre dygn att ladda upp 0,9 TB tycker jag inte är något att orda om, och jämfört med den tid det tagit att ladda upp data när jag tidigare påbörjat molnbackuper hos rena backuptjänster var detta rekordsnabbt. Uppladdningen skedde dessutom parallellt med att samma mängd data skickades till min andra molnbackup hos Backblaze, eftersom de inställningar jag valt gjorde att samtliga bilder även kopierades till ett nytt ställe på min hårddisk (se nedan). Via fiber med 100 MBit/s gick dock denna parallelluppladdning mycket smärtfritt.

Importinställningar

Eftersom jag inte kom direkt från Lightroom utan har spenderat de senaste två åren med Darktable kunde jag inte importera min Lightroomkatalog till Lightroom CC. En sådan migrering hade antagligen varit mycket enklare, men nu kom jag som sagt ”utifrån” och fick helt enkelt börja från början med en ren, manuell import. Jag ställde in Lightroom CC att spara en lokal kopia av alla filer på min huvuddator, och sedan satte jag igång. Jag började med småbatcher, först enstaka datum för sig, sedan en månad i taget för att se att allt verkade fungera. Därefter tog jag ett år i taget och lät den stå och tugga ett par timmar, och sedan fortsatte jag så till jag började närma mig lagringsgränsen.

I samband med importen kopierades alla filer både till molnet och till en ny mapp på min dator, där alla filer placerades i ett mappsystem under mappen Lightroom CC > [undermapp med långt kryptiskt namn] > originals > År > Datum. Eftersom jag redan hade mina bilder i ett datumbaserat mappsystem på ett annat ställe på datorn fick jag nu alltså dubbla kopior av alla bilder, men efter att ha dubbelkollat att importen gått rätt och att alla filer kopierats till den nya positionen kan man ju plocka bort dem från den gamla platsen. Det fina med denna inställning är att alla originalfiler nu laddas ner till denna dator och sorteras in i dessa datummappar oavsett varifrån jag importerar bilderna.

Det fina med denna inställning är att alla originalfiler nu laddas ner till denna dator och sorteras in i dessa datummappar oavsett varifrån jag importerar bilderna

Jag kan sätta in ett minneskort i min jobbdator och importera därifrån, eller till och med i en minneskortläsare kopplad till min mobil. Rawfilerna kopieras då till molnet och synkroniseras därefter ner till min huvuddator hemma. Mycket smidigt.

Enstaka importbekymmer

På drygt 58 000 filer stötte jag på följande felmeddelanden:

  • Det verkar som om den här filen inte stöds eller att den är skadad: 7 video-filer (*.MP4) och 24 rawfiler (*.RW2). Rawfilerna har jag inte utrett än, men videofilerna verkar i alla fall röra sig om en importbugg eftersom andra videofiler i samma format från samma kameror importerats utan problem. När jag försökte importera om två av filerna fick jag samma felmeddelande igen. Jag öppnade då webbläsaren och provade att istället ladda upp dem genom webbversionen av Lightroom CC, och då gick det bra. Återkommer med rapport om det fungerat för alla sådana filer.
  • Unable to copy file: 2 rawfiler (*.NEF). Har inte utrett dessa än.
  • Unknown error: 116 bild- och videofiler i olika format. Har inte utrett dessa än.
  • Det uppstod ett fel när ett foto i sessionen skulle dupliceras: 1291 filer, både bild- och video. Detta fel berodde till stor del (eller kanske helt och hållet) på att jag haft felaktiga inställningar i mitt tidigare bildimportprogram DropIt, vilket lett till att ett stort antal bilder hamnat i flera olika mappar på datorn. Alla filer jag dubbelkollat av dessa har alltså importerats korrekt till Lightroom CC, men sedan dykt upp igen och alltså visat sig vara duplikat fast de inledningsvis betraktats som nya filer. Återkommer om något annat visar sig när jag gått igenom dessa, men troligen stöter ingen annan på detta eftersom det tycks ha berott på ett tidigare felhandhavande från min sida.

Sammantaget alltså 149 verkliga fel (om vi inte räknar de 1291 duplikatfelen) på över 58 000 importerade bilder, vilket ändå känns helt ok. Det bästa vore förstås om den siffran var noll, men man får ett tydligt meddelande om vilka filer det gäller och kan spara ner en textfil med fullständig sökväg till alla berörda filer, så det är enkelt att dubbelkolla och göra nya uppladdingsförsök. Jag ska som sagt ta mig igenom alla felmeddelanden och försöka få allt åtgärdat, och återkommer med en ny rapport när det är gjort.

Även om man inte alltid förstår varför det blir enstaka importfel är i alla fall informationen om vilka filer det gäller tydlig, och väljer man Spara som… skapas en textfil med fullständiga sökvägar till de berörda filerna.
Ologiska utrymmesvarningar

När man börjar närma sig utrymmesgränsen dyker ett orangefärgat utropstecken upp på molnet i övre högra hörnet av programmet med en varning om att utrymmet börjar ta slut (se översta bilden). Detta är förstås bra, men jag tycker varningen kommer lite väl tidigt. Visst, procentuellt har jag bara 10 % kvar nu, men 100 GB är ändå ganska mycket. Det som är ännu mer rörigt är att varningsmeddelandet är olika formulerat på olika enheter:

  • I Windowsversionen: Ditt molnlagringsutrymme är nästan fullt. Uppgradera för att hålla saker och ting igång på ett smidigt sätt.
  • I webbläsarversionen: Ditt molnlagringsutrymme är fullt. Om du vill förhindra att det uppstår problem bör du uppgradera.
  • I Androidappen: Gränsen för lagringsutrymme har nästan uppnåtts. Du har nästan uppnått lagringsgränsen för kontot. Det går inte att överföra nya filer.
  • I iPad-appen: Molnlagringsutrymmet är nästan fullt. När det är fullt kommer inte längre nya foton att överföras. Du måste börja ta bort objekt som du inte behöver från Alla foton.

Vad det egentligen innebär är alltså i det närmaste omöjligt att förstå. Att det inte går att överföra nya filer som det står i Androidappen stämmer i alla fall inte, för den överför gladeligen nya mobilbilder trots den motsägelsefulla texten. Vi får väl se vad det innebär. Klart är i alla fall att jag behöver gallra. Men det visste vi ju redan.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.